شکیلا کمالی

  • ۰
  • ۰
مقاله

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:9

فهرست مطالب

نظریه ولایت فقیه

اصول حکومت جمهوری اسلامی ایران

تاریخچه

ساختار

رهبر

مجلس خبرگان

شورای نگهبان

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

ریس جمهور

مجلس شورای اسلامی

قوه قضائیه

نظام جمهوری اسلامی افغانستان

پیش زمینه&zwnj ها و پیدایش

ویژگیها

منابع

ولایت فقیه پایهٔ جمهوری اسلامی ایران است، هرچند در سال ۱۳۵۸ که ۹۸٫۲ درصد از شرکت&zwnj کنندگان در همه پرسی&zwnj ی گزینش نوع حکومت به جمهوری اسلامی رای دادند، ولایت فقیه به مفهوم کنونی&zwnj ی آن برای بسیاری شناخته&zwnj شده نبود. به باور برخی شیعیان در زمان غیبت امام غایب، فقیه واجد شرایط به عنوان ولی فقیه انتخاب می&zwnj شود که وظایف امام غایب در زمان غیبت را بر عهده دارد. نظریه ولایت مطلقه فقیه در سالهای اخیر توسط روح&zwnj الله خمینی مطرح شده و نظریات مشابهی نیز در آثار فقهای اقدم و فقهای قدیم و فقهای متأخر نیز موجود می&zwnj باشد(ر.ک. حکومت اسلامی-حسینعلی منتظری).

اصول حکومت جمهوری اسلامی ایران

برابر قانون اساسی&zwnj ی ایران، « اصول حکومت جمهوری اسلامی ایران بر پایه جمهوریت و اسلامیت بنا شده&zwnj است، جمهوریت همان رای و اراده مردم در اداره برخی امور کشور است و اسلامیت یعنی مطابقت داشتن قوانین با دین اسلام.» [۲] نتیجهٔ این تفسیر آن شد که در حکومت ایران « مطابقت داشتن قوانین با دین اسلام» پایه قرار داده&zwnj شد و طبقهٔ روحانی و پشتیبانان آن، که بیشتر از میان بستگان روحانیان و بازاریان مخالف مردم&zwnj سالاری هستند؛ انحصار حکومت را در دست گرفتند و از آن هنگام، هرگاه نیاز باشد، برای مشروعیت دادن به تصمیم&zwnj گیری&zwnj های خود، انتخابات هدایت&zwnj شده برگزار می&zwnj کنند، و این همان « رای و اراده مردم در اداره برخی امور کشور» است.

تاریخچه

این نوع حکومت در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ مورد همه پرسی قرار گرفت که ۹۸٫۲ درصد شرکت&zwnj کنندگان به آن رای آری دادند. تصور مردم از جمهوری اسلامی، گونه&zwnj ای جمهوری بود که به اسلام احترام بگزارد، اما در واقع حکومت جدید به صورت حکومت طبقه روحانی در آمد. در این نوع حکومت رهبر (ولی فقیه) بالاترین رکن نظام است که طبق قانون اساسی فرمانده کل قوا و ناظر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه&zwnj است. رئیس قوه مجریه رئیس جمهور است که با رای مستقیم مردم به فرد تایید صلاجیت شده شورای نگهبان قانون اساسی انتخاب می&zwnj شود و مدت ریاست جمهوری او که باید از رجال سیاسی باشد ۴ سال است. یک فرد تنها می&zwnj تواند برای ۲ دوره متوالی یعنی ۸ سال رئیس جمهور باشد. رئیس جمهور وظیفه عزل و نصب وزرا را دارد.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-114410-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%86%d8%b8%d8%b1%d9%8a%d9%87-%d9%88%d9%84%d8%a7%d9%8a%d8%aa-%d9%81%d9%82%d9%8a%d9%87/
  • ۹۵/۰۹/۱۰
  • shakila kamali

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی